GUESTBOOK

________________________________________________________________________________________________

Pokémon Y - HALFGEN recenze

23. října 2013 v 11:41 | Re |  Pokémon
Právě jsem dohrála hlavní storylinu (někdy za sedmým Gymem), cítím se tedy dostatečně kvalifikována, abych nad hrou vyřkla první, i když ne zcela definitivní ortel.

Začnu tím, že Pokémoní hry rozdělím na dva aspekty: a) Stuff, that matters, b) Bonus stuff.

Stuff, that matters, aneb věci, na kterých záleží (a které jsou, připouštím, hodně subjektivní), jsou prvky, které se podílí na kvalitě gameplaye. Pro mě jednoznačně příběh, postavy, Pokémoni, hudba a nově jsem zjistila, jak mi na srdci leží i... dojem z regionu a Gym Leaderů a hmm... implementace...? XD

Bonus stuff jsou detaily, o kterých jsem se už zmínila, že v Poke znamenají hodně. Ať už jsou to drobné animace postavy, poletující listí, pozadí při souboji, bohatší animace vašich parťáků, kolečkové brusle, možnost krmit a hladit Pokémona, jsou to věci pro celkový dojem ne tak důležité, ale při kvalitním základu ve Stuff that matters dokážou posunout celý zážitek ještě o patro výš.

No, takže to, co nám sem při XY, je ta nejnešťastnější kombinace, jaká mohla nastat. Hádáte správně: Stuff that matters známky tak 2.5/5, zatímco Bonus stuff vyšperkovaný na 5/5. Co s tím? Tohle je hra, kde si tvůrci ohromně vyhráli s blbostma a čas, který doteď věnovali tak základním věcem, jako je počet pokémonů v generaci, byl tím pádem podstatně ořezán. A jde to poznat.

Celou dobu jsem doufala, že se to zlepší. Začátek je příšerně pomalý, ale o tom jsem věděla z jedné recenze, která následně tvrdila, že "po třetím Gymu to nevypnete". I trpělivě jsem přežívala dloooouhou cestu ke Gymu druhému, která se nakonec skládala ze tří měst, kterými musíte jen projet. A dlouhých route mezi nimi. A ani mi to nevadilo, pořád jsem byla v sekci po prvním stadionu a tam se toho obvykle moc neděje. Vesele jsem si trénovala a těšila se, co bude. Po nějaké době jsem se dopracovala ke stadionu třetímu a v naději, že konečně budu mít problém hru odložit, jsem se prokousala vším, co se ve městě děje. A ono nic. Co jsem čekala? Něco epického? Něco... příběhově důležitého? Houby s octem. Sice majestátně provedený, ale pouze a jen boční "quest" na získání přístupu k nové megaevoluci. Ve 3.gym městě to začalo, v 3.gym městě to skončilo, návaznost dál nijaká. Vypadla jsem na následující Route, asi nejnudnější, a pořád nechápala, KDE to pana recenzenta nutilo nevypínat hru.

Po čtvrtém Gymu ve značně nudném městě mě napadlo, jestli onen recenzent nechtěl napsat "po čtvrtém Gymu". Jednu krásnou hodinu to vypadalo, že se něco začíná dít. Nejdřív záporáci, kteří přepadli elektrárnu a pak najednou dva hodně creepy šoky v podobě obra na cestě a ducha v prázdném patře (nebudu dál rozebírat, kdo ví, ten ví). Tehdy jsem si říkala, že tedy konečně snad něco. Ale ono zase nic. Jen naprosto zbytečné interakce s naprosto plochými postavami vašich kamarádů - charakterová evoluce už asi od páté generace vyšla z módy. Ano, záporáci se sice začali objevovat docela pravidělně, ale... pokaždé máte dojem, že je to jen výkřik do tmy. Něco dělají, tak ok, vyženeme je, protože jsou záporáci.

Nakonec tedy došlo i k jakémusi vyvrcholení, které jsem přijala s rezignací, že od něj nic nečekám a třeba se nakonec tvůrci pochlapí a nebude to zase pár soubojů a the end. A ono just ano. Pochopila jsem pokus o jakýsi epický motiv, ale bylo mu věnováno tak málo času a tak pozdě, že když to na vás najednou všichni vyklopí, tak místo kýženého wow efektu nad hrou sedíte a říkáte si: "Moment... to nedává smysl. Kdo teda saje životní energii? Zbraň, nebo Pokémon? A pokud zbraň, tak proč do háje tolik lidí mluvilo o Pokémonovi? Nebo tu máme dvě věci sající životní energii, a důležitá je jen ta neživá a Pokémon je tu vlastně jen aby mělo co být na krabičce?" A tak to pokračuje celým "epickým" koncem. "K čemu doháje vytvoří postavu obra, která měla, buďme k sobě upřímní, obrovský potenciál, když ji nakonec jen nechali převyprávět vlastní smutnou life story, ve které mimochodem pár věcí taky nedává smysl, a pak už nám jen řekne pár slov v sekci rozuzlení?" PROČ? Proč? A proč je hlavní záporák ořezko, které porazím bez větší snahy, i když mě krátce po sobě vyzve snad třikrát a pokaždé improved? A proč se do háje vzdá po jedné hloupé prohře? Pořád má spoustu zdrojů - to napětí mělo vygradovat do něčeho nečekaného a ne konec, vyhrál jsi, švarný trenére, šikula. *Headdesk*

Přestanů psát slohy a své dojmu raději rozepíšu do bodů:

• Hlavní Pokémon nemá v příběhu žádnou specifickou roli. Přemýšlela jsem, jak se tvůrci popasují s tím, že tu mají jednoho Pokémona stvoření a druhého destrukce - jak ohnou příběh, aby to dávalo smysl pro oba dva. A oni to udělali chytře, na Pokémonovi vůbec nezáleží. Jen tam leží pod epickou zbraní a je v příběhu dobrý jen k tomu, že má spoustu životní energie. Časem se probudí a vy si ho chytíte a tím jeho role končí. Dokonce už Gold a Silver to měly vyřešené lépe.
  • Nových Pokémonů v generaci je, podržte se, pouze 69. To je tak směsné, až by jeden brečel. Ale těší mě, že tentokrát už jim to fanoušci nežerou. Zjevně šlo o to, aby byly nové hypersuper evoluce považované za plnohodnotné členy generace, ale smůla GameFreaku, tentokrát už jste zašli moc daleko. Ve čtvrté generaci, která je taky skoro půl napůl noví Poké a přidané evoluce starých, to ještě prošlo, protože tam to alespoň byly fixní evoluce. Ale megaevoluce jsou jen chvilková změna formy. To nezachráníte ani tím, že tam lidem přidáte dokonce dvě varianty evoluce pro dva nejoblíbenější Pokékony so far: Charizarda a Mewtwoa.
  • Od megalomanství v páté generaci k minimalismu v šesté - Pokémonů je tak málo, že tentokrát se ani nebudeme zatěžovat vymýšlením nějaké legendární trojice a mini legendy, věcí, které byly už v samotné první generaci. Věcí, které byly dřív, než 2+1 krabičkové legendy.
  • Na hudbě se taky šetřilo. Nepamatuju si, že by si kdy GameFreak dovolil opakovat route music na místech bližších, než na druhé straně mapy. Obvykel hrála tatáž hudba na jedné, max třech route, které mezi sebou měly hromadu dalších. No, v XY vám hraje totéž tři Route po sobě na jednom míste, a dvě route po sobě jinde. Vlastně jsem postřehla jen asi dvě melodie. Chci brečet zmarem.
  • Gym Leadeři neuvěřitelně zklamali. Dobře, ještě jsem neviděla osmého, ale to, co nám tvůrci předvedli dosud... je špatné. Opravdu špatné. Tohle je hodně subjektivní odrážka, ale doteď měla alespoň polovina gym leaderů jakýsi osobní šmrnc - něco, co vás chytilo a zaujalo. Od designu přes povahu. Velice často alespoň vylezli mimo Gym. Tady to ale platí jen pro dva, přičemž jednoho před Gymem potkáte jen proto, abyste ho do něj viděli vejít. Ostatní jsou prostě zalezlí uvnitř a z potenciálně zajímavých postav na interakci se vrací k "jen další věc k poražení". Co by se zajímali o osud regionu, který chce někdo jen tak pro zajímavost vyvraždit, hmm? Smutné.
  • Tentokrát mě overall zklamal i region. Možná mi prostě jen nesedí ty french-style budovy all around. Města jsou vesměs na jedno brdo - opět bez duše, podobné domky, žádná výrazná hudba. Přijdete do města a nezanechá ve vás žádný dojem, jen že je stejné jako to předchozí. Dovolím si srovnat s mou oblíbenou pátou generací, kde si každé město vryjete do paměti, protože je úplně jiné a to jak vzhledem, tak hudbou.
  • Už jsem se zmínila, že vaši přátelé jsou jen banda plochých postav, které random vplouvají a vyplouvají ze situace, nedělají v podstatě nic a pochybuju, že vám jeden jediný nějak přiroste k srdci, a to tam jsou tentokrát čtyři...
  • Také jsem mluvila o nekonzistentním použití 3D v boji. Chvíli ano, chvíli ne. A ve hře většinou ne, a pak na jednu scénu ano, protože zrovna máme vyrenderovaný lepší model téhle postavy, yay! Působí to jako nedodělek. Hodně. A to jsem ještě zjistila, že hra má značné problémy to své zřídkavé 3D zvládat, neb při něm docela laguje. Když k tomu přidám skutečnost, že řadoví trenéři se vám představí jako kreslený obrázek, a ti vyrenderovaní jako 3D model, chaotičnost a nekonzistentnost samotného herního provedení failuje na mnoha frontách. A to jsem nemluvila a prvním velkém bugu, který se v poke hrách objevil od Red/Blue/Yellow. Oni nám prodali na ozkoušení Beta verzi, nevíte...?

A tohle jsou důvody, kvůli kterým se všechny ostatní pozitivní prvky můžou snažit jak chtějí, celkový dojem hry nemají šanci zachránit. A přitom jsou vážně dobré! Grafika je krásná. Oblékání postavy podle očekávání zaujalo, i když jsem z něj po jeho oznámení radost neměla. Všechny bonusové minihry, různé další drobnosti... Je vidět, že si s tím v GameFreaku vyhráli, ale zřejmě při tom zapomněli, že si nejdřív měli vyhrát s něčím trochu důležitějším.

Takže prozatím končím s tím, že gameplay podprůměrná, většinou nudná a nevýrazná, příběh nijaký. XY bych rozhodně nikomu nedoporučila jako první Poke hru. Vážně, kteroukoliv jinou. Pro hráče, který už ví svoje a ví, jak umí být Poke dobří, je to příjemný "spinoff" parodující klasické hry, kde je na co se koukat, když už není co hrát. A šestou generaci budu nejspíš navěky titulovat HALFGEN6.

(Taková hrozná škoda...)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.